Friday 26 October 2012

DAP PERNAH HINA RAYA QURBAN


Hari Raya Qurban mengingatkan kita sebagai umat Islam tentang pengorbanan yang telah ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim A.S yang digelar sebagai ‘Abu al-Anbiyak’ (bapa para nabi) kerana sanggup menggorbankan anaknya Ismail bagi melaksanakan perintah Allah S.W.T dan kemudiannya digantikan dengan seekor kibas yang besar.

Kemuncak kejadian itu, umat Islam sehingga kini mengingati tarikh 10 Zulhijjah sebagai Hari Raya Qurban. Bagi umat Islam di Mekah, menunaikan haji merupakan salah satu Rukun Islam jika mampu dan umat Islam yang di luar Mekah termasuk Malaysia mengerjakan Ibadah Qurban dengan menyembelih lembu, kerbau, unta dan kambing.

Dan, pada tarikh Islam, 10 Zulhijjah 1431H atau tahun 2010, Penasihat DAP, Lim Kit Siang tanpa segan silu dan mengambil sikap sensiviti terhadap umat Islam di Malaysia telah menyifatkan perbuatan menyembelih haiwan itu sebagai tidak berperibinatangan.

Dalam soal ini, tiada seorangpun pemimpin PAS yang mengutuk mahupun memberikan komen terhadap komen-komen yang ditinggalkan dalam ucapan Lim Kit Siang itu di dalam blognya disebabkan kepentingan politik di mana ketika itu banyak Pilihan Raya Kecil (PRK) diadakan.

PAS juga berbangga kononnya pemimpin-pemimpin DAP seperti Nga Kor Ming, Ngeh Koo Ham, Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang semakin memahami Islam setelah 6 tahun mereka menjalinkan kerjasama, sehingga ada di antara mereka mampu menghafal ayat-ayat suci Al-Quran.

Disebabkan itu, ramai yang sudah lupa dan tidak kurang juga yang tidak mengetahui tentang komen-komen pengikut Lim Kit Siang itu yang betul-betul mempertikaikan Hari Raya Quran yang disambut umat Islam di seluruh dunia. Jika benar Lim Kit Siang tidak anti-Islam, kenapa sudah 2 tahun komen itu masih lagi dapat dilihat di blog Penasihat DAP itu?

Tarikh 10 November 2010, dalam blognya, Lim Kit Siang telah mengirimkan ucapan Aidiladha kepada umat Islam tetapi dalam masa yang sama juga, komen-komen negatif seperti di bawah dilepaskan oleh Lim Kit Siang selaku pemilik blog itu.

Untuk lebih lanjut layari blog Lim Kit Siang, anti-Islam ini BLOG LIM KIT SIANG
Umum mengetahui, mereka yang berkawan dan ahli-ahli Pakatan Pembangkang yang sehaluan dengan DAP akan menyiarkan komen-komen yang negatif dan menghina. Selaku pemilik blog, Lim Kit Siang yang bersetuju dengan komen-komen itu tidak membuangnya sebaliknya melepaskan komen itu di blognya dan masih boleh dibaca sehingga kini. Apakah motif Lim Kit Siang berkelakuan seperti itu? Dan, di manakah cyberwar PAS yang sebeum ini banyak menghentam BN dalam memperjuangkan Islam?

Jika Lim Kit Siang itu sensitif dan tidak bersifat anti Islam, kenapa tidak dipadamkan sahaja komen-komen negatif itu dari laman blognya, walaupun kita sudah menghampir penghujung tahun 2012?

Apakah akan ada satu jaminan bahawa DAP mampu menjaga kesucian Islam lebih baik daripada apa yang dilakukan oleh UMNO/BN jika mereka memerintah negara ini sebagaimana yang telah dilaksanakan oleh kerajaan UMNO/BN ketika ini?

Adalah tidak mustahil, jika Pakatan Pembangkang memerintah, DAP akan mengharamkan penyembelihan haiwan-haiwan ini untuk Ibadah Qurban dan mungkin juga akan digantikan dengan babi atau khinzir. Apa tidaknya, mewujudkan Islam sebagai negara Islam pun ditolaknya apatah lagi mengerjakan ibadah Qurban.

Terima kasih rakan blogger Double - Y.

No comments:

Post a Comment